Francofone cultuur ervaren tijdens de Micro-folie
door Eva van Kampen, student Engels en Frans aan de Rijksuniversiteit Groningen
In een samenwerking tussen het Institut français en het Forum werd het Micro-folie project in Groningen gepresenteerd. Micro-folie is een digitaal museum met een collectie van meer dan vijfhonderd werken van 37 musea uit 27 verschillende landen (Institut français, 2022). Tijdens een cours exceptionnel van de Franse taalvaardigheidscursus C1 van de Rijksuniversiteit Groningen brachten we een bezoek aan het Forum ter introductie van een project over de restitutie van kunst.
Aan het begin van ieder project bij de taalvaardigheidslessen, of tâche, krijgen we altijd artikelen, video’s of een podcast aangeboden ter introductie van het nieuwe onderwerp om alvast bekend te worden met het taalgebruik dat past bij het nieuwe thema. Deze keer hadden we daarbij nog de Micro-folie als extra activiteit voor ons volgende project dat ging over dekolonisatie en restitutie van kunst. In plaats van een les in het gebruikelijke lokaal verzamelden we ons bij het Forum. In de zaal waar het Micro-folie plaatsvond, stond voor iedere stoel een tablet waarop we afbeeldingen van verschillende kunstobjecten konden bekijken. Aan ons was de taak om in groepjes een kleine selectie van deze objecten te bespreken en te bepalen waar we dachten dat ze vandaan kwamen en waar we dachten dat deze kunstwerken nu te vinden waren. Dat bleek nog best lastig te zijn, aangezien de kunstobjecten verschillende origines hadden en ze niet waren gebonden aan een specifieke periode, wat de opties des te groter maakte. Nadat we onze ideeën met elkaar hadden besproken en op een grote wereldkaart stickers hadden geplakt met de locaties waar we dachten dat de kunstwerken vandaan kwamen, kregen we de tijd om de kunstwerken op te zoeken om te zien of onze voorspellingen klopten. Op deze manier liet het Micro-folie ons actief kennis maken met het thema.
De les die we hebben gevolgd met het Micro-folie project van het Institut français is een goed voorbeeld van de opzet van de Franse taalvaardigheid aan de RUG. Iedere twee weken verdiepen we ons in een nieuw thema uit de francofone wereld waarbij we de vrijheid krijgen om onze eigen richting te kiezen. Door bezig te zijn met het onderwerp kom je erachter wat je nog mist op het gebied van taalvaardigheid. Zo creëer je een omgeving waar de studenten Frans leren door de taal actief te gebruiken en waar ze zelf het voortouw nemen in hun leerproces zowel op het gebied van het verkrijgen van culturele kennis als de taalvaardigheid. Door met medestudenten te praten over kunst, het koloniale verleden en de restitutie, leerden we van elkaar en kwamen we erachter waar we nog aan moesten werken om beter in staat te zijn om het onderwerp te bespreken. Na deze les kregen we twee weken de tijd om aan onze projecten te werken en deze te presenteren in een artikel en tijdens een presentatie. Bij ieder project krijgen we eerst feedback van onze medestudenten voordat we het eindresultaat inleveren bij onze docenten. Persoonlijk vind ik dit een fijne manier van werken, aangezien we bij ieder project onze eigen interesses kunnen volgen en we de ruimte krijgen om onze creativiteit kwijt te kunnen. Je leert over de francofone cultuur in zijn geheel en je krijgt veel verschillende thema’s aangeboden. Overigens vind ik het waardevol dat we in de lessen niet focussen op de formele aspecten van de taal, maar dat we de taal leren door het te gebruiken in plaats van het erover te hebben.
Kortom, buiten het feit het Micro-folie project een leuke afwisseling was van het normale curriculum, voegde deze activiteit ook toe aan het algemene begrip van het thema. Aan de hand van discussies met medestudenten en het delen van onze meningen kregen we niet alleen een beter beeld van de kunstwerken, maar leerden we over de francofone cultuur in een bredere zin. Dit maakte de Micro-folie een goede toevoeging aan ons leerproces.
terug
Geef een reactie